Vil du studere markedsføring?

Det å studere markedsføring har alltid vært et populært valg blant studenter. Det er ikke bare sjarmen til Don Draper i Mad Men som har skylden for dette. Markedsføring var et populært valg lenge før den prisvinnende serien kom på TV-skjermen for første gang.

Det er dog mye som har forandret seg på markedsførings-fronten siden Don Draper sin storhetstid, og den aller viktigste forandringen er digitaliseringen. Det er viktig å velge et studium som også fokuserer på det digitale, da dette bare kommer til å bli enda viktigere i fremtiden.

I Norge velger de fleste BI når de skal studere dette faget, men man kan selvsagt også dra til utlandet om man ønsker det. Det finnes mange gode skoler i utlandet, både i Europa, Australia og USA. Internasjonal erfaring kan gull når du skal søke jobb, men husk at du går glipp av et norsk nettverk i samme slengen.

I reklame-verden kan mye handle om hvem du kjenner, selv om meritter selvsagt også spiller en viktig rolle når du skal søke på en jobb. Å gjøre et internship hos et byrå kan være en god start for deg som er helt ny, og gir deg både verdifull erfaring, samt nytt nettverk i bransjen.

Hvis du ikke ønsker altfor høyt studielån kan du selvsagt også prøve å få en relevant jobb innenfor markedsføring mens du studerer, dette kan nemlig være gull verdt i etterkant. Mange sjefer vil anse dette som svært positivt, og i alle fall mer positivt enn å stå i kassa på Kiwi eller jobbe i en klesbutikk. Dette er dog lettere sagt enn gjort, men søker du på nok jobber – så får du nok napp til slutt.

Da gjenstår det bare å si lykke til med studiet, og potensielle jobber i dette spennende feltet av digital markedsføring.