Markedsføring via affiliate – Et virtuelt salgskorps

Markedsføring via affiliate – Et virtuelt salgskorps

Affiliate-markedsføring er markedsføring på nettet, gjennom for eksempel nettsider og blogger, der affiliaten (den som publiserer markedsføringer) får betalt for sine ytelser. Affiliaten jobber på den måten at han formidler besøkende til dine sider, produkter eller tjenester, og han får ikke betalt før den besøkende har foretatt et kjøp.

Historien om affiliates

På 90-tallet da internett begynte å bli mer allment utbredt startet pornobransjen i USA opp med en tjeneste der de betale eiere av ulike nettsider for å skaffe besøkende til ulike pornosider. I 1996 kom Amazon på banen med sin affiliate-plattform kalt Amazon Associates. Grunnleggeren bak selskapet skjønte at de gjennom internett kunne få markedsført bøkene sine uten at det kostet like mye som tradisjonelle annonser. Dette ble en stor suksess, og i dag markedsføres neste alle produktene til selskapet på denne måten.

Dette var også tiden da det ble opprettet egne affiliate-selskaper, altså denne tredjeparten som tilbyr den teknologien som skal til for at noen skal drive markedsføring for deg og få betalt for det. Det svenske selskapet Tradedoubler ble startet i 1999, og i 2000 kom denne formen for markedsføring også til Norge.

Siden den gangen har det blitt etablert en rekke selskaper som tilbyr de tjenestene som skal til for at denne formen for markedsføring skal være vellykket. Derfor er det viktig at du som annonsør foretar de nødvendige undersøkelser, og velger et av de trygge og anerkjente selskapene.

Et virtuelt salgskorps

Affiliatesmarkedsføring foregår som sagt på den måten at du betaler provisjon på salg av dine varer, ved registrering av leads eller andre målbare handlinger som leder frem til et resultat. På engelsk kalles dette CPO, Cost Per Order. Affiliates er derfor en langsiktig salgsstrategi og ikke en kortvarig kampanje. Det tar tid å finne og bygge opp ditt virtuelle salgskorps, og dermed kan du ikke kutte dem ut etter noen uker for så å begynne på nytt.

Hvem er denne affiliaten?

En affiliate kan både være en person som jobber med markedsføring og salg av dine produkter, og et selskap. Jobben til affiliaten er å få flest mulig av sine besøkende til å klikke på dine annonser og deretter kjøpe produktet eller tjenesten din. En affilitate kan dermed være en blogger, eier av en nettside eller et stort selskap. Her er noen eksempler på ulike affiliater:

  • Kredittkortselskapet som gir deg cashback når du handler på nettet i bestemte butikker
  • En sammenligningsside for priser, lån eller andre typer produkter
  • En nettside med rabattkoder til ulike butikker og tjenester
  • Søkemotoren der du finner rimelige priser på fly og hotell
  • Bloggeren som anbefaler ulike produkter

Lønnen affiliaten får vil enten være basert på en viss prosent av ordreverdien eller en fast sum per kunde som ender opp med å bestille noe hos deg.

Slik begynner du med affiliatesmarkedsføring

Dersom du ønsker å begynne med affiliatesmarkedsføring, kan du enten gå til et av de store affiliate-nettverkene, starte ditt eget program, gå til et byrå som er spesialisert på dette eller velge ut noen affiliate og lage en avtale med disse.

Det finnes både fordeler og ulemper med alle disse valgene, og det er viktig at du tenker godt gjennom hva du har bruk for og hvor mye du selv har anledning til å følge opp. Deretter er det viktig å legge seg en langsiktig strategi, slik at du over tid vil få mye igjen for denne rimelige og effektive formen for markedsføring.

Produkter og tjenester der denne markedsføringen er en suksess

Selv om affiliatemarkedsføring fremdeles ikke er like stort og utbredt i Norge som i mange andre land, er det likevel flere områder som har hatt stor suksess med denne formen for markedsføring. Vi kjenner alle til historiene om bloggere som tjener millioner på å reklamere for ulike skjønnhetsprodukter, reiser og klær. Ved siden av dette er det to andre områder som skiller seg ut, og det er casinobransjen og markedet for forbrukslån og kredittkort.

Tobias Olsen fra Scandilån.com Norge sier at affiliatemarkedsføring er den mest effektive og virksomme måten å markedsføre ulike lånetilbud på. En god sammenligningsside tiltrekker seg mange potensielle kunder, og de som klikker seg videre er de som allerede har bestemt seg for at de skal ha produktet. Dette er med andre ord en vinn-vinn-situasjon for både affiliaten og selskapet bak produktet som markedsføres.