Ulike SoMe-kanaler

Har du hørt om SoMe? Det er ikke så fiksfaks som det kanskje først høres ut som. Det er rett og slett en forkortelse for sosiale medier. De fleste som jobber innen for dette området i dag forkorter begrepet på denne måten. Her skal vi gå gjennom de viktigste SoMe-kanalen vi har i dag. Disse er Instagram. Facebook, Snapchat og YouYube.

Facebook

Facebook er kanskje den kanalen de fleste kjenner best til, og er mest vant til å være på – hver eneste dag. Dette er den kanalen som flest norske annonsører bruker som plattform for sine digitale annonser, og det er rett og slett fordi Facebook fungerer veldig bra til dette formålet.

Instagram

Instagram er en bildedeletjeneste som øker i popularitet for hver eneste måned som går. Instagram er en svært visuell kanal, men flere og flere bruker “stories”-funksjonen som lar brukerene dele øyeblikk fra hverdagen – omtrent på samme måte som på Snapchat. Mange annonsører bruker også nå “stories” for sine annonser, noe som fungerer veldig bra – så fremt man lager innhold som er tilpasset nettopp denne kanalen.

Snapchat

Snapchat startet som en kanal som var mest populær hos den yngste målgruppen, men i dag treffer man alle målgrupper på Snapchat – ja, til og med de over 65 år. Likevel slik er det at denne målgruppen er mest populær blant målgruppen 18–35, som i gjennomsnitt bruker hele 30 minutter på denne appen – hver eneste dag. I gjennomsnitt sender en bruker 20 snaps om dagen, mens de kun deler 5 poster på Instagram.

YouTube

I starten var dette en kanal kun for brukerlaget innholdet, men det kommer flere og flere annonsører – og andre profesjonelle aktører – på YouTube. Det er rett og slett fordi film og video er i vinden som aldri før, og annonser på YouTube slår veldig godt an.