Hvordan bruke Facebook?

Du tror kanskje at du kjenner Facebook godt allerede, men som digital markedsføring er det muligens mange tips og triks du ikke har tenkt på tidligere. Her skal vi gå igjennom en del av dem.

Hvis du ikke allerede har en annonse-konto i Business Manager, er dette det aller første du bør gjøre. Dette er på mange måte kontrollsenteret – hvor du styrer alle dine annonser. Jobber du med flere merkevarer enn én, kan du kontrollere samtlige merkevarer herfra.

Det er flere ulike typer annonseformat på Facebook, dette er de vanligste:

  • Linkpost
  • Bildepost
  • Videpost
  • Karusell
  • Kanvas
  • Samling

Du kan selvsagt også bruke Business Manager til å legge opp annonser for Instagram, og da er det enten feed- eller story-annonser som gjelder. Men du bør huske på at du også kan legge opp karusell-annonser både i feeden og på story, og dette er et verktøy som passer veldig godt til deg som er opptatt av historiefortelling i annonseringen.

På Facebook har de fleste lyden skrudd av. Hva betyr dette for deg som annonsør? Jo, det betyr at hvis du lager videoinnhold så burde dette alltid være tekstet. Bruker du kun lyd, og ikke tekst, vil flesteparten av de som ser annonsen ikke få med seg budskapet. Det er, med andre ord, penger rett ut av skapet.

Retningslinjer for hva som lønner seg når man annonserer på Facebook forandrer seg stadig vekk. Dette gjelder også andre sosiale medier. Av den grunn er det viktig å hele tiden holde seg oppdatert. Det finnes flere digital nyhetsbrev man kan abonnere på, og det er smart å følge med på såkalte webinarer. Både i Norge og USA er det mange flinke markedsføringsfolk som gledelig deler av sin kunnskap. Slike webinarer er ikke bare lærerike, de kan også ofte være svært inspirerende å følge med på.