Influencere – hva og hvorfor?

For folk som jobber innenfor digital markedsføring er det ett buzz-ord som er nesten større enn alle andre slike ord til sammen – og det er influencere. Et annet ord for influencere er påvirkere, dette er da det norske ordet for akkurat det samme fenomenet. Om du ønsker å bruke det norske eller det engelske ordet, det er helt og holdent opp til deg.

Hva er influencere?

Influencere er i utgangspunktet vanlige folk som har fått en stor tilhengerskare på sosiale medier, men mange av disse har blitt kjendiser over tid – og derfor kan man fort glemme at disse en gang var som deg og med. Mange influencere startet med en blogg, men mange startet også “karrieren på Instagram.

Influencere finnes i mange ulike kategorier, og ikke alle har flere hundretusen følgere, det finnes også såkalte “micro-influencere”. Mange merkevarer foretrekker å bruke disse, da de aller største påvirkerene der ute kan ta flere hundre tusen kroner for et samarbeid.

Hvordan brukes influencere?

Hvis du først bestemmer deg for å samarbeide med en influencer, hva er det du burde tenke på? Det aller viktigste er å finne en influencer som passer med merkevaren din, slik at samarbeidet føles naturlig. Er du en matvarekjede, bør du f.eks. heller samarbeide med en matblogger enn en modell. På denne måten føles samarbeidet mer autentisk. Av samme grunn bør du også be influenceren om å integrere produktet ditt på en naturlig måte. Ja, annonsen må merkes som reklame, men det trenger ikke å føles som reklame av den grunn.

Ønsker du å samarbeide med en influencer bør dere sammen skape innhold som publiseres på influenceren sine egne kanaler, det kan være blogg, Instagram, Snapchat eller Youtube. Akkurat Facebook fungerer ikke like godt for dette formålet.

Da gjenstår det bare å si lykke til med samarbeidet!