Hvordan finansierer du online markedsføring?
Hvordan man finansierer online markedsføring er et spørsmål som kan ha mange svar. Er du helt ny, og skal etablere en ny merkevare, kan det selvsagt være en idé å låne penger til dette formålet, men hvis du har en etablert merkevare – bør du absolutt bruke de pengene du allerede har på bok.
Et annet tips kan være å begynne smått, for så å bruke pengene du tjener på den opprinnelige investeringen til å lage enda bedre innhold, og distribuere det til enda flere potensielle kunder.
Ønsker å annonsere gjennom Facebook trenger ikke dette å være dyrt i det hele tatt. Du bør opprette en annonse-konto i Business Manager for din merkevare eller din bedrift, og ta det derfra. Business Manager er lett å forstå, og du lærer deg fort hvordan dette fungerer. Du kan også bruke det samme verktøyet for å annonsere på Instagram – noe som selvsagt er veldig kjekt.
Snapchat har et lignende verktøy, men dette er i oppstartsfasen – og dessverre ikke like lett å bruke. Men dette blir sannsynligvis mye bedre innen kort tid, så det er bare å holde et øye med på denne utviklingen.
Det er ganske enkelt å tjene penger på markedsføring på sosiale medier, og man når et stort publikum for ganske stort budsjett. Mens det kun er de store merkevarene, med de store bankkontoene, som har råd til TV-reklame, er sosiale medier mye mer demokratiske – at de er åpne for både små og store merkevarer. Av akkurat den grunn kan det være en god idé å starte med annonserer på sosiale kanaler hvis du er ny i gamet, og ønsker nye kunder til en merkevare i oppstartsfasen.
Når det er sagt, så er alle de største merkevarene i Norge på Facebook. Og dette er også en kanal som passer for dem med større budsjett.