Hvordan bruke Instagram?

Lurer du på hvordan du best bruker Instagram i annonse-øyemed? Da har du kommet til riktig sted, da vi skal gå gjennom dette spørsmålet i denne blogg-artikkelen.

Det er tre måter som tillater at en merkevare kan være synlig på Instagram. Man kan 1. legge ut organiske poster, 2. annonsere i den såkalte Instagram-feeden, eller 3. annonsere i Instagram stories.

Å legge ut organiske poster betyr rett og slett å legge ut bildeposter på den måten en vanlig bruker gjør. Man legger ut et fint bilde uten å “legge penger” i det. Det må man nemlig gjøre hvis man har lyst til å kjøre en annonse, som er fin måte å nå mange flere brukere enn kun dem som følger merkevaren fra før.

Noen viktige ting å tenke på:

  • Lag visuelt materiale som passer til merkevare
  • Husk 20 % -regelen! Du kan kun ha 20 % tekst i en bildeannonse
  • Lag innhold som passer til Instagram, det vil si visuelt stimulerende bilder
  • Skriv korte “captions” til posten din
  • Legg inn relevante “call to action”-knapper hvis bildet linker til et nettsted

En av de vanligste feilene mange annonsører gjør er å bruke samme innhold i alle flater. Det er svært viktig å lage innhold som er tilpasset den kanalen man bruker, og det gjelder spesielt Instagram. Instagram er en kanal brukerne besøker for å bli inspirert, det er derfor spesielt viktig at bildene er visuelt stimulerende. For annonser som er avhengig av mye tekst, og annen informasjon, er derfor Facebook et bedre valg.

Selv om det er mange ting å tenke på når man skal annonsere på Instagram, er det aller viktigst å ha det gøy. Det er absolutt lov å prøve og feil, og det kan gjerne ta litt tid før man finner en stil som passer for sin merkevare. Men det er noe av moroa!